Våra motorcyklar & mopeder

Fordonen används och byts ut. Är du intresserad av en speciell bil eller MC, ring och kolla om den finns på plats.

Klicka på den du vill veta mer om :

DKW 1956 Hobby Roller

Redan under 1920-talets första år gjorde DKW försök med scooterliknande motor-cyklar. 1954 presenterades Hobby Roller. Den har en 74 cc 2-taktsmotor och är försedd med sådana ovanligheter som automatisk växellåda och snörstart likt en aktersnurra. Ägare: Kenneth Nilsson Hindås.

Monark 1954 Monarped M 32

Den 1 juli 1952 trädde en ny lag i kraft, den så kallade mopedlagen. Den hade få krav: föraren skulle vara minst 15 år, fick köras max 30 km/tim, motor på max 0,8 hk, ha två av varandra oberoende bromsar och ha ljudsignal med jämn och dov ton. Stor frihet: Ingen registrering, inget körkort, ingen försäkring och ingen skatt krävdes.

Ägs av Anders och David Skalsky.

MONARK 1956, Monarscoot M39

Monarks första scootermodell Monarscoot M38/M39 presentrades 1956. M39 är utrustad med ILOs tvåväxlade pianomotor. Nypriset var 945 kr. Endast 530 exemplar tillverkades och den kan anses vara en testmodell inför den långa rad av scootermodeller som Monark kom att tillverka.

MONARK 1963, Armémotorcykel Typ 962

Monark presenterade 1961 armémotorcykel typ 962. Det var en motorcykel utrustad med Jawa 350 cc 2-cylindrig tvåtaktsmotor, 4-växlad och med en effekt av 20 hk. Försvarsmakten köpte 1.000 st och många f.d. MC-ordonnanser känner nog igen den.

Ägs av Anders och David Skalsky.

PUCH 1986, Monza 4 speed

Österikiska Puch började tillverka mopeder 1954. Exporten till Sverige startade 1955 i blygsam omfattning och växte snabbt tack vare skicklig marknadsföring. Puch blev snart ett av de allra populäraste mopedmärkena. Puch Monza 4 speed som presenterats 1984 blev Puchs sista mopedmodell och tillverkning upphörde 1987.

Ägs av Anders och David Skalsky.

REX 1938, 98 cc Midget Sport

Rex hade Villiers 98 cc motor och var tvåväxlad. Denna modell blev Rex sista 98 cc. Detta var på 30-talet motsvarigheten till mopeden, skattefri och körkortsfri. Dessa lättviktare framfördes många gånger i farter över 70 km/tim utan hjälm, vilket inte var något krav. De fick också namn om sig att vara ”skallspräckare”.

Ägs av Anders och David Skalsky.

Solex Knallert, Modell 3800

Franska Solex startade 1905 och gjorde från början bildelar, kylare och förgasare. 1940 gjordes första prototypen av en cykel med hjälpmotor monterad fram. Modellerna var 330, 1200 och 3300. Modell 3800 kom 1966. Motorn är på 49 cc och 0.8 hk, totalvikten är 31 kg. 1972 såldes firma Solex till Motobecane och senare till Yamaha.

Ägs av Anders och David Skalsky.

Viktoria cykelmotor

Viktoria cykelmotor tillverkades redan från 1946 och hade då 1 hk. När mopedlagen kom 1952, presenterades en strypt version som hade 0,8 hk. Den stypta versionen blev en succé, som lade grunden till märkets fina anseende. Motorn är tvåväxlad, stark med ett fylligt ljud. Motorn såldes antingen separat eller tillsammans med trampcykel.

Ägs av Anders och David Skalsky.